Hírek
2013. Október 15. 05:13, kedd |
Helyi
Forrás: MTI
Kétségbe vonta a D-vitamin csontvédő hatását egészséges embereknél egy új kutatás
Kétségbe vonta a D-vitamin csontvédő hatását egészséges emberek esetében egy új, átfogó új-zélandi kutatás.
Az Aucklandi Egyetem kutatói 23 korábbi tanulmány több mint négyezer résztvevővel felvett adatait elemezték - tudósított a BBC hírszolgálata a The Lancet című orvosi hetilapban megjelent kutatásról. Minden elemzett tanulmány a D-vitamin táplálék-kiegészítő egészséges felnőttek csontsűrűségére gyakorolt hatását vizsgálta.
A D-vitamint átlagosan két éven át szedték a résztvevők. A vizsgálatokat a világ számos országában, köztük Nagy-Britanniában, az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Hollandiában, Finnországban és Norvégiában folytatták.
A csont ásványi sűrűsége a csont erősségének és ásványainak a test különböző részein megjelenő mértéke. Sokan tekintik a gyakori törést előidéző csontritkulás jelzőjének.

Bár a kutatás nem talált D-vitamint szedőknél semmiféle kedvező hatást, ám felfedeztek egy kicsi, statisztikailag mégis értékelhető csontsűrűség-növekedést a csípőízülethez közeli combcsontnyakban. A szerzők szerint ez azonban nem valószínű, hogy klinikai szempontból is jelentős lenne.
Ian Reid, az Aucklandi Egyetem munkatársa, a tanulmány szerzője úgy véli, a kutatási eredmények rávilágítottak arra, hogy egészséges felnőtteknek nincs szükségük D-vitamin táplálék-kiegészítő szedésére. Elmondta, hogy ha csak olyanok számára javasolnák az alacsony dózisú D-vitamint tartalmazó táplálék-kiegészítők szedését, akiknél valószínűleg hiány léphet fel, az így felszabaduló jelentős forrásokat az egészségügyben máshol jobban is fel lehetne használni.
Laura Tripkovic, a Surrey Egyetem táplálkozástudományi tanszékének kutatója szerint nem csoda, ha a tanulmány nem talált bizonyítékokat a D-vitamin csontritkulást megelőző hatására, mert a betegségben igen sok egyéb tényező - gének, étrend és környezet - is szerepet játszik. Úgy vélte, a legtöbb egészséges ember elegendő D-vitamint képes előállítani a napfény és kiegyensúlyozott táplálkozás segítségével. Elmondta, hogy a táplálék-kiegészítőkkel bevitt, túl sok D-vitamin ártalmas is lehet, mert a kalcium felhalmozódhat, és károsíthatja a vesét.
Ezek érdekelhetnek még
2026. Június 09. 10:26, kedd | Helyi
Csajok Miniben…, de nem úgy!
Beszélgetés Buza Zsuzsa rallyversenyzővel az 59. Mecsek Rally előtt.
2026. Május 28. 08:00, csütörtök | Helyi
Vitézy Dávid: újra elérhető az Elektronikus Mozdonyszolgálati Információ Gyűjtőrendszer
Újra elérhető szerdától az Elektronikus Mozdonyszolgálati Információ Gyűjtőrendszer (EMIG) - közölte a közlekedési és beruházási miniszter szerdán a Facebook-oldalán.
2026. Május 24. 12:00, vasárnap | Helyi
Labdarúgó NB I - Robbie Keane távozik a Ferencvárostól
Távozik posztjáról Robbie Keane, a labdarúgó Fizz Ligában ezüstérmes Ferencváros vezetőedzője - adta hírül szombat délután a zöld-fehér klub a honlapján megjelent közleményben.
2026. Május 22. 11:00, péntek | Helyi
Varga Mihály: eredményesen működött az MNB az utóbbi több mint egy évben
Eredményesen működött az utóbbi több mint egy évben az alapfeladatai ellátására összpontosító Magyar Nemzeti Bank (MNB) - mondta Varga Mihály jegybankelnök a Kell még mondanom valamit, Ildikó? podcast csütörtöki adásában.
